Telakalla tapahtuu05.11.2013
Telakalla tapahtuu Helsingin telakan historiassa on käyty läpi useitakin enemmän tai vähemmän vaikeita tilanteita vuodesta sen perustamisesta vuodesta 1865 alkaen. Tällaiseksi oli myös luokiteltava äskeinen tilanne, jossa telakan koko henkilöstön palkanmaksu viivästyi 4 päivällä. Miksi näin kävi ja mitkä olisivat olleet mahdolliset kovatkin seuraukset tilanteen pitkittyessä, on täysin mahdotonta vastata täysin yksiselitteisesti. Asiasta käytiin äärimmäisen monimutkainen viidakko läpi Arctechin hakiessa nimikirjoituksia alle lainatakuupapereihin, joilla rakennusaikainen rahoitus turvataan. Telakkatoiminnan rahoituksesta vastaa toinen omistajaosapuoli eli venäläinen valtio-omisteinen telakkajätti Osk, joka omistaa yli 50 telakkaa. Tämä bolaagi on käynyt äskettäin läpi suuren myllerryksen ylemmässä johtoportaassaan. Ukkoja on vaihtunut melkoinen määrä. Tämä toki asettaa uudet asetelmat ihan käytännön duunissa, kun johtajamme neuvottelevat esim. uusista tilauksista, rahoituksista jne. Telakkatoiminnan rahoitus on ajan saatossa muuttunut erittäin monimutkaiseksi ja hankalaksikin kuvioksi, jos sitä verrataan aikaisempaan elämään, jossa laivatilaajat yksin vastasivat laivojen rakennusaikaisesta rahoituksesta. Arctechin telakan omistaa puoliksi Stx-Finland ainakin toistaiseksi. Tämä osapuoli on ollut jo pitkään äärimmäisen suurissa rahoitusvaikeuksissa. Sen toimintoja rahoittaa Etelä-Korean valtion omistama pankki, joka on laittanut täydellisen stopin maansa ulkopuolisen telakkatoiminnan rahoitukselle. Hyvin pitkälti tästä syystä Stx-Finland on mm. sinetöinyt Rauman telakan kohtalon sulkemispäätöksellään. Tätä on tosi vaikea ymmärtää. Miksi toimiva telakka lyödään polvilleen? Mediassa on kuitenkin usein esiintynyt uutinen, jossa Stx-emoyhtiö ilmoittaa oman maansa ulkopuolisten telakoiden olevan myynnissä. Rauman telakan loppuessa on varmaankin vaikea löytää uutta omistajatahoa telakkatoiminnalle siellä. Enkä oikein tarkkaan edes tiedä mitenkä ko. asiassa voidaan menetellä. Rauman telakan maa-alueen omistaa Stx-Finland. Näin toimien Turku hakee toiminta edellytyksiään paremmaksi tulevaisuuteen vähentämällä yhden mahdollisen kilpailijansa, silmällä pitäen mahdollisia uusia laivatilauksiaan. Turun telakkahan on virallisesti ilmoittanut osaavaansa ja tekevänsä lähes kaikentyyppisiä laivoja. He eivät kuitenkaan ole juurikaan tehneet esim. jäänsärkijöitä ko.telakalla. Helsingin telakalla on sen sijaan tehty yli 60% maailman jäänsärkijöistä. Tällekin työpaikalle kaivetaan uusia duunihankkeita mieluiten pikaisesti. Tilauskirjassa viimeinen laiva luovutetaan 2015 syksyllä viimeistään. Tämä ei suinkaan tarkoita täystyöllisyyttä sinne asti kaikille. Arctechin tokka kilpailee mm. suomalaisesta jäänmurtaja tilauksesta, joka saattaa olla pian päätöksessään kummalle telakalle työ lankeaa Suomessa. Helsingin tokalle yksikin jäänmurtaja on iso ja hyvä juttu työllisyyden kannalta toisin se kuitenkin on Turun telakan kohdalla. He tarvitsevat kookkaita laivoja työn alle. Käsitykseni mukaan ulkomaille tämä tilaus ei kuitenkaan liukenisi niin kuin eräät sotakipot, jotka nakerretaan Italiassa. Ulkomailla teettäminen olisi täysin kestämätön tilanne tässä työllisyystilanteessa. Valtion budjetista maksettava laiva on ehdottomasti tehtävä Suomessa jo pelkästään veronmaksajien edun nimissä.- Helsingin telakan omistussuhteisiin saattaa tulla muutos jopa jo lähiaikaikoina uutisoi Osk:n päätiedottaja 28.10-13. Uutisen mukaan Stx—Finland olisi myymässä osuutensa toiselle osaomistajalle Osk:e. Tämä saattaisi tarkoittaa jotakin hyvääkin. Loppuisi kahden tasapäisen omistajan taistelu määräysvallasta pattitilanteissa. Toisiko kauppa uusia tilauksia ja rauhoittaisi muutenkin esim. rahoituskuvioita jää nähtäväksi. Näkisin toimenpiteen olevan eduksi myös Turun telakalle. Tämän jälkeen eläisimme täysin kahdessa eri itsenäisessä yhtiössä laivanrakennusalalla Suomessa. Mielestäni ihannetilanne olisi toki, jos omistajamme olisi esim. Suomen valtio. Tämähän ei taatusti tule tapahtumaan vallitsevassa kapitalismia lempivässä poliittisessa ilmapiirissä ja valtaapitävien oikeistomielisten voimien ylimäärysvallan toimesta. Yksityistämisen suuntaan kyllä on voimakkaitakin pyrkimyksiä alalla kuin allalla. Arctechin telakka on vähintäinkin jännässä tilanteessa, mutta ei suinkaan toivottomassa paikassa mielestäni. Telakkahan on tuottanut tappioita, mutta se ei välttämättä olekaan asian ydin. Venäläinen valtiokapitalismi ei näyttäisi välittävän kovinkaan paljon siitä, että tuotteita tuottava laitos tekee tappioita materiaalin jalostusvaiheessa. Pääasia löytyykin valmiin aikaansaannoksen(meillä jäänmurtajat) tuoman taloudellisen melko suurienkin hyötyjen maksimoimisista, kun varsinainen tuote tahkoaa fyrkendaalia omistajilleen varsinaisessa tehtävässään(jäänmurto). Helsingissä tehdyt jäänmurtajat ovat omistajiensa mukaan toimintavarmoja ja tehokkaita aivan päinvastaisia aluksia mitä ovat kyhänneet ulkomaaliset kilpailijat tällä alalla.- Jäät murtukoon Väkevien Helsinkiläislaivanrakentajien valmistamana vielä satoja vuosia eteenpäin!!!!!!!!!!!! Plm Ilpo Haaja |