Telakalla tapahtuu

05.11.2013

 

Telakalla tapahtuu

Helsingin telakan historiassa on  käyty läpi useitakin enemmän tai vähemmän vaikeita tilanteita vuodesta sen perustamisesta vuodesta 1865 alkaen. Tällaiseksi oli myös luokiteltava äskeinen tilanne, jossa telakan koko henkilöstön palkanmaksu viivästyi 4 päivällä. Miksi näin kävi ja mitkä olisivat olleet mahdolliset kovatkin seuraukset tilanteen pitkittyessä, on täysin mahdotonta vastata täysin yksiselitteisesti. Asiasta käytiin äärimmäisen monimutkainen viidakko läpi Arctechin hakiessa nimikirjoituksia alle lainatakuupapereihin, joilla rakennusaikainen rahoitus turvataan.  Telakkatoiminnan rahoituksesta vastaa toinen omistajaosapuoli eli venäläinen valtio-omisteinen telakkajätti Osk, joka omistaa yli 50 telakkaa. Tämä bolaagi on käynyt äskettäin läpi suuren myllerryksen ylemmässä johtoportaassaan. Ukkoja on vaihtunut melkoinen määrä. Tämä toki asettaa uudet asetelmat ihan käytännön duunissa, kun johtajamme neuvottelevat esim. uusista tilauksista, rahoituksista jne. Telakkatoiminnan rahoitus on ajan saatossa muuttunut erittäin monimutkaiseksi ja hankalaksikin kuvioksi, jos sitä verrataan aikaisempaan elämään, jossa laivatilaajat yksin vastasivat  laivojen rakennusaikaisesta rahoituksesta. Arctechin telakan omistaa puoliksi Stx-Finland ainakin toistaiseksi. Tämä osapuoli on ollut jo pitkään äärimmäisen suurissa rahoitusvaikeuksissa. Sen toimintoja rahoittaa Etelä-Korean valtion omistama pankki, joka on laittanut täydellisen stopin maansa ulkopuolisen telakkatoiminnan rahoitukselle. Hyvin pitkälti tästä syystä Stx-Finland on mm. sinetöinyt Rauman telakan kohtalon sulkemispäätöksellään. Tätä on tosi vaikea ymmärtää. Miksi toimiva telakka lyödään polvilleen? Mediassa on kuitenkin usein esiintynyt uutinen, jossa Stx-emoyhtiö ilmoittaa oman maansa ulkopuolisten telakoiden olevan myynnissä. Rauman telakan loppuessa on varmaankin vaikea löytää uutta omistajatahoa telakkatoiminnalle siellä. Enkä oikein tarkkaan edes tiedä mitenkä ko. asiassa voidaan menetellä. Rauman telakan maa-alueen omistaa Stx-Finland. Näin toimien Turku hakee toiminta edellytyksiään paremmaksi tulevaisuuteen vähentämällä yhden mahdollisen kilpailijansa, silmällä pitäen mahdollisia uusia laivatilauksiaan. Turun telakkahan on virallisesti ilmoittanut osaavaansa ja tekevänsä lähes kaikentyyppisiä laivoja. He eivät kuitenkaan ole juurikaan tehneet esim. jäänsärkijöitä ko.telakalla. Helsingin telakalla on sen sijaan tehty yli 60% maailman jäänsärkijöistä. Tällekin työpaikalle kaivetaan uusia duunihankkeita mieluiten pikaisesti. Tilauskirjassa viimeinen laiva luovutetaan 2015 syksyllä viimeistään. Tämä ei suinkaan tarkoita täystyöllisyyttä sinne asti kaikille. Arctechin tokka kilpailee mm. suomalaisesta jäänmurtaja tilauksesta, joka saattaa olla pian päätöksessään kummalle telakalle työ lankeaa Suomessa. Helsingin tokalle yksikin jäänmurtaja on iso ja hyvä juttu työllisyyden kannalta toisin se kuitenkin on Turun telakan kohdalla. He tarvitsevat kookkaita laivoja työn alle.  Käsitykseni mukaan ulkomaille tämä tilaus ei kuitenkaan liukenisi niin kuin eräät sotakipot, jotka nakerretaan Italiassa. Ulkomailla teettäminen olisi täysin kestämätön tilanne tässä työllisyystilanteessa. Valtion budjetista maksettava laiva on ehdottomasti tehtävä Suomessa jo pelkästään veronmaksajien edun nimissä.- Helsingin telakan omistussuhteisiin saattaa tulla muutos jopa jo lähiaikaikoina uutisoi Osk:n päätiedottaja 28.10-13. Uutisen mukaan Stx—Finland olisi myymässä osuutensa toiselle osaomistajalle Osk:e. Tämä saattaisi tarkoittaa jotakin hyvääkin. Loppuisi kahden tasapäisen omistajan taistelu määräysvallasta pattitilanteissa. Toisiko kauppa uusia tilauksia ja rauhoittaisi muutenkin esim. rahoituskuvioita jää nähtäväksi. Näkisin toimenpiteen olevan eduksi myös Turun telakalle. Tämän jälkeen eläisimme täysin kahdessa eri itsenäisessä yhtiössä laivanrakennusalalla Suomessa. Mielestäni ihannetilanne olisi toki, jos omistajamme olisi esim. Suomen valtio. Tämähän ei taatusti tule tapahtumaan vallitsevassa kapitalismia lempivässä poliittisessa ilmapiirissä ja valtaapitävien oikeistomielisten voimien ylimäärysvallan toimesta. Yksityistämisen  suuntaan kyllä on voimakkaitakin pyrkimyksiä alalla kuin allalla.  Arctechin telakka on vähintäinkin jännässä tilanteessa, mutta ei suinkaan toivottomassa paikassa mielestäni. Telakkahan on tuottanut tappioita, mutta se ei välttämättä olekaan asian ydin. Venäläinen valtiokapitalismi ei näyttäisi välittävän kovinkaan paljon siitä, että tuotteita tuottava laitos tekee tappioita materiaalin jalostusvaiheessa. Pääasia löytyykin valmiin aikaansaannoksen(meillä jäänmurtajat) tuoman taloudellisen melko suurienkin hyötyjen maksimoimisista, kun varsinainen tuote tahkoaa fyrkendaalia omistajilleen  varsinaisessa tehtävässään(jäänmurto). Helsingissä tehdyt jäänmurtajat ovat omistajiensa mukaan toimintavarmoja ja tehokkaita aivan päinvastaisia aluksia mitä ovat kyhänneet ulkomaaliset kilpailijat tällä alalla.- Jäät murtukoon Väkevien Helsinkiläislaivanrakentajien valmistamana vielä satoja vuosia eteenpäin!!!!!!!!!!!!

                                                                                     Plm Ilpo Haaja

09.11.2015TTIIP-sopimus madaltaa liksoja
11.09.2015Am.osasto osallistuu miekkariin
28.08.2015Murikan kursseja
27.08.2015Krakovan matka täysi
20.08.2015Lähtöpaikka muuttunut mielenosoituksessa
19.08.2015Matkailua
19.08.2015Toimikunnan päätöksiä
02.06.2015Sykkeneviä pilviä
25.05.2015Uudet jäsenet huomio!
22.05.2015Järkeä investointeihin
24.03.2015Ammatti osaston paidat+ muut
18.03.2015EK-VAALIT 2015
18.03.2015Ilmoitus Hesarissa
18.03.2015Kauan on taottu
27.01.2015Pitkäaikaistyöttömyydestä haluja rangaista
05.01.2015Uusi vuosi toi omistussuhteisiin muutoksen
16.12.2014Ulosmarssi telakalla
10.11.2014Nuorisojaosto opiskelee
10.11.2014Vireä veteraanijaos
06.11.2014Yt:n pirulainen
06.11.2014Uusia palkataan
03.10.2014Pikkujouluristeily 2014
03.10.2014Arctech hakee uusia työntekijöitä
01.09.2014Matkaohjelma Riikaan
30.07.2014Kesäloman jälkeistä aikaa
30.07.2014Bussimatka Riikaan
30.05.2014Eläkeiän alarajan nosto on hylättävä
30.04.2014Uusi tilaus
26.03.2014Politiikkaa laivanrakennuksessa
25.03.2014Määräaikainen lomautus
05.03.2014Yt-jatkuvat
04.02.2014Uusin toivein
31.12.2013Parasta mahdollista 2014
19.12.2013Nuoriso kilpaili kartingissa
18.12.2013Tsv-vaalit uusittiin
13.11.2013Tieto Leka-2 / 2013 on julkaistu
05.11.2013Varatyösuojeluvaltuutetut valittu Arctechilla
05.11.2013Telakalla tapahtuu
20.09.2013T-paitoja ym.
16.09.2013Yleissitovuus tärkeintä
16.09.2013Pikkujouluristely 14.12.2013
16.09.2013Suomen telakkateollisuudessa tapahtuu
11.07.2013Uusia laivanrakentajia
01.07.2013Uutta kohdetta matkailuun
01.07.2013Kamerat allashallissa
20.05.2013Linssiluteeksi vai ei
06.05.2013Kamerointia telakalle
18.04.2013Lomautukset alkoivat
12.04.2013Kevätmatkalle lähtö Eckerön Finlandialla
10.04.2013Tartton matkaan muutos
04.04.2013Tartton matka
28.03.2013Parempi työllisyys syksyllä
27.03.2013Yt-uutinen
19.03.2013Yt-jatkuvat
14.03.2013Työt lisääntyivät
15.02.2013Nuorisojaosto
15.02.2013Yt-osa yksi
12.02.2013Yt-neuvottelut alkoivat
08.02.2013Sairausloma todistusten luovutus
08.02.2013Telakan näkymät
22.12.2012Henkilöstön muistaminen
21.12.2012Kiitokset!
21.12.2012Pieni hyvänmielen teko
20.12.2012Sairaslomatodistuksen luovutus
30.11.2012Ministeri Paavo Arhinmäki
30.11.2012Syyskokous 2012
28.11.2012Tieto-LEKA 5-2012 Ilmestynyt
28.11.2012Eläkeputki
27.11.2012Syksyn tapahtumia
21.09.2012Ladattavissa: Taustakuvia!
02.08.2012t-paitoja tilattavissa yhä plm-toimistosta
15.06.2012ammattiosasto t-paidat
07.03.2012Sivuja päivitetty
02.03.2012Tieto-LEKA 3-2012 Ilmestynyt
21.02.2012Tieto-LEKA 2-2012 Ilmestynyt